Matka on alkanut

keskiviikko 15. tammikuuta 2014
Sijainti: Kuala Lumpur, Malesia
Perillä ollaan Malesiassa ja täällä tarkenee, lämpöä on noin +30 astetta. Matka oli pitkä ja väsyttävä. Maanantaina 13.1. kello 8.00 saavuimme jännittyneinä, mutta reissuintoa puhkuen Turun lentoasemalle, josta SAS:n pieni potkurikone starttasi kello 9.30 kohti Tukholmaa.

Ehdittiin näkemään luntakin vielä ennen matkaa

Välilasku Tukholman lentokentällä kului yllättävän nopeasti kierrellessä kenttää ja odotellessa. Suomen aikaa klo 14.00 jatkoimme Emiratesin kyydittämänä kohti Dubaita. Lento kesti reilu kuusi tuntia ja kului nopeasti. Voimme lämpimästi suositella Emiratesia lentoyhtiönä. Lentokone oli suuri, penkkejä oli rivissä kymmenen ja käytäviä kaksi. Istuimme kahdestaan kolmen penkin rivissä, joten ahdasta ei ollut. Viihdykkeenä toimi edellä olevan penkin selkämyksessä oleva näyttö, jonka elokuva- ja muu viihdetarjonta oli erinomainen. Ruuan sai valita kahdesta vaihtoehdosta ja lentokoneruuaksi se oli oikein hyvää.

Kimmo odottaa jo lentokoneen viihdetarjontaa

Dubai oli seuraava välilaskupaikka ja siellä vietimme aikaa yli kuusi tuntia. Lentokenttä oli suuri ja ilmeisestikin melko uusi. Dubain tyylille ominaisesti kenttä oli myös näyttävä. Paljon lasia ja luksusta, kuten vesiputouksia ja valoja. Dubain kentällä väsymys alkoi tosissaan painamaan. Yritimme etsiä paikkaa, mihin olisi mahdollisesti päässyt makaamaan, ei löytynyt. Niinpä istuimme sarjoja ja elokuvaa katsellen koko tuon ajan toivoen, että pääsisimme pian lentokoneeseen nukkumaan.

Dubain kentältä

Väsynyt matkustaja

Seuraava lento välillä Dubai-Kuala Lumpur kului enemmän tai vähemmän nukkuessa tai torkkuessa. Ilmeisesti ilmakuoppia oli paljon, sillä kone heilui melkoisesti ja turvavyövalo paloi lähes koko matkan. Tämä luonnollisesti vaikeutti nukkumista, mutta kyllä molemmat jonkun aikaa saatiin nukuttua. Kuala Lumpuriin saavuttiin paikallista aikaa kahden jälkeen ja molempien rinkatkin saapuivat perille. Hetken ehti jo jännittää kun olivat viimeisten laukkujen joukossa. Koska matka oli ollut pitkä ja olimme molemmat väsyneitä, päätimme ottaa taksin lentokentältä hotellille. Taksi maksettiin lentokentälle sisälle, josta sai lipukkeen, joka sitten annettiin kuskille. Hinta oli siis vakio, mikä toisaalta oli hyvä, sillä tinkimisrumpaan lähtijöiksi meistä ei olisi ollut. Hintaa matkalla oli noin 18 euroa ja ensin kuvittelimmekin hinnan olevan todella kova. Matkaa lentokentältä hotellille oli kuitenkin 55 kilometriä ja sen taittamiseen taksilla kului lähes tunti. Tottakai bussilla tai junalla olisi päässyt edullisemmin, mutta emme kuitenkaan pidä hintaa pahana. Hotellille päästyämme painuimme suoraan nukkumaan. Matka Turun lentoasemalta Kuala Lumpurin hotellille oli kestänyt yli 27 tuntia.

Toinen ja tällä erää viimeinen yö Kuala Lumpurissa on alkamassa, huomenna siirrymme Penangiin. Kirjoittelemma Kuala Lumpurista tarkemmin myöhemmin.