Kuala Lumpur

perjantai 17. tammikuuta 2014
Sijainti: George Town, Penang, Malesia
Kuala Lumpuriin saavuttuamme vietimme ensimmäisen päivän nukkuessa ja kävimme vain illalla lähikaupassa. Hotellimme sijaitsi todella hyvällä paikalla vilkkaan kadun varrella. Olimme todella tyytyväisiä hotellivalintaamme. Henkilökunta oli avuliasta ja tilat siistit. Kadun äänet kuuluivat huoneeseemme ja jet lagin painaessa päälle, meni ensimmäinen yö kuunnellessa alakerran diskon musiikkia ja juhlinnan ääniä. Seuraavana päivänä, erittäin huonosti nukutun yön jälkeen, lähdimme tutustumaan kaupunkiin. Hotelliltamme oli noin kilometrin kävelymatka Kuala Lumpurin keskustaan ja matka taittui helposti kävellen liikenteen yläpuolella kulkevaa kävelytunnelia pitkin. Olimme pohtineet aiemmin käyntiä Aquariumissa ja keskustaan saavuttuamme se olikin kuin tilauksesta ensimmäisenä vastassa, joten päätimme aloittaa sieltä. Sisäänpääsy oli meiltä yhteensä noin 25 euroa. Aluksi Aquarium ei näyttänyt parhaita puoliaan. Kalat olivat pienissä altaissa, samoin kuin skorpionit, käärmeet, vesirotta ja muutkin eläimet omissa pienissä virikkeettömissä tiloissaan. Pohdimmekin jo muutaman kerran, että ovatkohan eläimet näissä häkeissä/altaissa koko ajan ja toivoimme etteivät olisi. Tilat paranivat edetessämme ja alussa heränneet ajatukset väistyivät hieman ihastellessamme erilaisia kaloja. Mielenkiintoisinta oli nähdä haita, joita kumpikaan meistä ei aiemmin ollut nähnyt. Olimme Aquariumissa sellaiseen aikaan, että pääsimme seuraamaan kun sukeltaja meni altaaseen ruokkimaan kaloja. Tapahtuma oli ehkä ajatuksena kiinnostavampi kuin kokemuksena. Hait eivät kiinnostuneet ruuan hajusta yhtään ja yhden väsyneen hain suuhun sukeltaja laittoi kaloja, joista puolet tämä sylki ulos. Todellinen merten peto.

Kuala Lumpurissa olessa ei voi jättää näkemättä Petronasin hiukean korkeita torneja. Me ihailimme näitä keskustan puistosta käsin. Petronas Twin Towers ovat vuonna 1998 valmistuneet 452 metrin korkuiset pilvenpiirtäjät Kuala Lumpurissa. Ne olivat maailman korkeimmat rakennukset vuoteen 2004 asti.

Illalla kävimme läheisessä Pavillion ostoskeskuksessa kiertelemässä. Ilmeisesti kiinalainen uusivuosi on juuri vaihtunut, sillä sitä mainostetaan joka paikassa ja Pavillion oli koristeltu upeasti uuden vuoden kunniaksi. Kauppoja emme kierrelleet, Pavillionissa ne ovatkin lähinnä Pradaa ja Guccia, joihin ei meidän budjetilla asiaa olisi ollutkaan. Kauppojen sijaan tutustuimme alakerrokseen ruokatarjontaan. Ravontoloita oli useita kymmeniä hienoista valkoisten pöytäliinojen ravintoloista, paikallisiin pieniin paikkoihin. Alunperin olimme suunnitelleet kävelevämme vielä kuvaamaan Petronasin torneja pimeällä, mutta koska kello alkoi jo olla paljon, tyydyimme vain katselemaan näitä kauempaa.

Toinen ja ainakin toistaiseksi viimeinen yö Kuala Lumpurissa sujui nukkumisen kannalta jo huomattavasti paremmin kuin edeltäjänsä. Aamulla pakkasimme rinkkamme ja luovutimme hotellihuoneemme. Hotellin taksipisteestä pyysimme työntekijää tilaamaan taksin meille, jotta pääsisimme linja-autoasemalle. Pisteessä oleva mies kertoi hinnan alle kahden kilometrin matkalle olevan noin 4-5 euroa. Mietimme tämän olevan suhteessa edelliseen taksimatkaamme melko kallis, mutta vastasimme asian olevan ok. Työntekijä vinkkasi meille taksin ja kyytiin päästyämme kuski ilmoitti käyttävänsä mittaria hinnoitteluun. Mittarilla hintaa tälle matkalle tuli vain noin 1,50 euroa. Noustuamme bussiasemalla ulos taksista alkoivat ihmiset huudella mihin olemme menossa ja pyysivät tulemaan mukaansa. Ilmeisesti bussifirmoilla on kova kilpailu matkustajista, sillä näitä houkuttelijoita oli kymmeniä. Emme sen kummemmin ehtinyt vertailla hintoja tai busseja, sillä kohta meillä olikin jo erään naisen välittämänä liput Penangiin. Hinta oli hieman halvempi kuin olimme netistä aiemmin katsoneet, joten olimme tyytyväisiä. Viiden tunnin bussimatka maksoi meiltä yhteensä noin 18 euroa. Mietimme juuri, että kaikki kuvamme ovat joko poseerattuja tai kuvia ympäristöstä. Tällaisen hetkenä, kun Kuala Lumpurin ilmaistoimattomalla ja joltakin suitsukkeelta haisevalla bussiasemalla ja seuraamme tuntematonta naista kymmenien bussifirmojen rivissä hänen edustamansa firman tiskille, ihmisiä parveillessa ympärillä, ei valitettavasti ehdi tätä tapahtumaa ikuistaa.

Kuala Lumpur yllätti meidät positiivisesti. Ilma suosi ja lämmintä oli, muttei aivan tukahduttavan kuumaa. Kuala Lumpurin kaduilla näkyi paljon vartijoita, joten olonsa tunsi turvalliseksi. Kuala Lumpurin ja koko Malesian väestö koostuu useista kansallisuuksista ja uskonnoista, joten ainakin Kuala Lumpurissa tuli olo, että kaikille on tilaa, niin sille mikrosortseissa kulkevalle kiinalaistytölle, kuin hunnutetulle, vain silmänsä paljastavalle, musliminaiselle. Ja näille vitivalkoisille hukassaolevannäköisille suomalaisille. Turisteja ei juurikaan ollut ja kaduilla sai kulkea rauhassa, sillä kukaan ei yrittänyt kaupata mitään.